Począwszy od grudnia, przystąpiliśmy do realizacji projektu o nazwie „Po pierwsze komunikacja!”. W jego ramach współpracujemy z ekspertami, przedstawicielami władz lokalnych oraz mieszkańcami, by znaleźć metody na usprawnienie miejskiego systemu transportowego. Przykładem jak efektywne mogą być takie działania jest tramwajowa linia do Górki Narodowej, oddana do użytku we wrześniu, która cieszy się niesłabnącą popularnością. Plany miasta uwzględniają budowę kolejnych tras tramwajowych oraz rozwój podziemnej sieci komunikacyjnej. Projekt zakłada utworzenie tunelu prowadzącego przez centrum miasta, ale powstał już również koncepcja drugiej nitki z osiedla Kliny w stronę Cichego Kącika. Realizacja tych ambitnych planów wymaga jednak pozyskania dodatkowego finansowania z funduszy unijnych.
Andrzej Szarata, rektor Politechniki Krakowskiej, podkreśla: „Aby komunikacja zbiorowa była skuteczna, musi być konkurencyjna w stosunku do samochodów. Dlatego powinna mieć bezwzględny priorytet w obszarach, gdzie jest to niezbędne, na przykład w centrum miasta. Tramwaj powinien mieć gwarantowane zielone światło, a nie musieć czekać na przejazd innych pojazdów. Z tego powodu niezbędna staje się rozbudowa podziemnej infrastruktury komunikacyjnej. Potrzebne są również nowe linie tramwajowe”.